Światła do jazdy dziennej to zestaw specjalnie zaprojektowanych świateł o małej mocy, które włączają się automatycznie po uruchomieniu silnika samochodu. Dzięki nim Twój samochód jest lepiej widoczny dla innych kierowców na drodze. Musisz jednak uważać, aby nie używać świateł do jazdy dziennej w sposób, który oślepia innych. Światła powinny być wystarczająco jasne, abyś był widoczny przez cały czas, nie tylko w nocy.
W Stanach Zjednoczonych nie ma przepisów federalnych dotyczących świateł do jazdy dziennej. Przepisy w tym zakresie są ustalane przez poszczególne stany. Niektóre stany wymagają, aby reflektory w samochodzie były włączone, gdy kierowca używa wycieraczek, inne nie. Inne stany nie mają żadnych szczególnych wymagań dotyczących kierunkowskazów lub świateł pojazdu.
Światła kierunkowskazów pojazdu są ustawione w najlepszym dla kierowcy położeniu, podczas gdy światła do jazdy dziennej nie są. Chociaż te ostatnie zostały zaprojektowane, aby pomóc innym kierowcom lepiej widzieć, nie są one reflektorami i nie ma prawnego wymogu, aby były używane zamiast reflektorów.
Wiele samochodów ma obecnie DRL, a niektóre modele mają nawet „optycznie połączone” DRL i światła mijania. Oznacza to, że po włączeniu kierunkowskazu diody z przodu samochodu przygasają, a diody z tyłu pozostają włączone. Należy również pamiętać, że jeśli Twój samochód jest wyposażony w światła przeciwmgielne, nie będą one legalne.
Pierwszym producentem samochodów, który wprowadził DRL, było Volvo. W następnym roku w ich ślady poszły Volkswagen i Subaru. Potem prym wiodły kraje skandynawskie. Kanada i Szwecja, a także wiele innych krajów europejskich, również wprowadziły DRL. Obecnie wiele nowych samochodów jest w nie wyposażonych.
Gdy pojazd jest zaparkowany, nie ma potrzeby pokazywania świateł. Niemniej jednak, jeśli Twój pojazd zatrzyma się na poboczu autostrady w ciągu dnia, musi mieć włączone światła. Może to być światło czerwone lub białe. Nie może być ono jednak niebieskie. Inne kolory są niedozwolone.
Podobnie, tylne światła kierunkowskazów są legalne, ale muszą być bursztynowe lub czerwone. Jeśli prowadzisz ciągnik siodłowy, nie potrzebujesz tylnego kierunkowskazu. W rezultacie niektóre ciągniki siodłowe mają podwójne światła sygnalizacyjne na przednich błotnikach.
Głównym problemem związanym ze światłami do jazdy dziennej jest to, że mogą one utrudniać kierowcom zauważenie motocyklisty na drodze. Jest to szczególnie ważne w godzinach wieczornych i porannych. Co więcej, jeśli nie używasz kierunkowskazów, mogą one być łatwo zasłonięte przez światła do jazdy dziennej. Z tego powodu najlepiej jest upewnić się, że Twoje kierunkowskazy są dobrze ustawione, a światło do jazdy dziennej jest umieszczone na tyle dobrze, że nie rozprasza innych kierowców.
Jeśli Twoje kierunkowskazy i światła do jazdy dziennej nie są umieszczone w sposób, który zapewnia ich bezpieczne używanie, możesz naruszać prawo. Aby uniknąć tego problemu, warto kupić zestaw świateł do jazdy dziennej ze znakiem homologacji z literami „RL”.